گوشتهای قرمز فرآوری شده خطر دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی را افزایش نمی‌دهند

5 سپتامبر 2017- بر طبق یک مطالعه‌ی جدید مصرف گوشت قرمز فرآوری شده ممکن است در حقیقت یک عامل خطر برای بیماری قلبی عروقی(CVD) و دیابت نوع 2 نباشد.

علیرغم شواهد قبلی، محققان دانشگاه کمبریج دریافتند که خوردن گوشت قرمز فرآوری شده موجب افزایش هیچ یک از بیومارکرهای بیماریهای قلبی عروقی و دیابت نوع 2 نمی‌شود. در تحقیق اخیر گوشتهای قرمز، شامل گوشت گوساله، گوشت گوسفند و گوشت خوک با گوشت‌هایی که تحت فرایندهایی مانند افزودن مواد نگهدارنده‌ی غذایی، دودی کردن، نمک سود کردن، تخمیر و افزودن طعم قرار گرفته بودند( شامل ژامبون و سوسیس)، مقایسه شدند.

در مجموع 786 فرد بزرگسال ایرلندی 18 تا 19 ساله در این تحقیق شرکت داشتند، الگوهای تغذیه‌ای، مصرف گوشت قرمز فرآوری شده و بیومارکرهای قلبی عروقی و دیابت نوع 2 در این افراد ارزیابی گردید. همه‌ی آنها داوطلبانی بودند که در نظر سنجی ملی مصرف مواد غذایی در سال 2011 شرکت داشتند، هیچ یک از این افراد به دیابت نوع 2 یا بیماریهای قلبی عروقی مبتلا نبودند.

مواد غذایی حاوی گوشت در چهار گروه طبقه بندی شدند: گوشت قرمز فرآوری نشده، گوشت قرمز فرآوری شده، گوشت سفید فرآوری نشده و گوشت سفید فرآوری شده. گوشت طیور در رده‌ی گوشت سفید قرار می‌گیرد.

شاخص تغذیه‌ای سالم جایگزین یا AHEI برای افرادی که گوشت قرمز فرآوری شده‌ی بیشتری استفاده می‌کردند، در مقایسه با کسانی که از گوشت قرمز فرآوری شده‌ی کمتری استفاده می‌کردند، پایین تر بود. شاخص AHEIبیانگر یک الگوی غذایی سالم است. با این حال، تفاوتی در بیومارکرهای کلاسیک CVDو دیابت نوع 2 نظیر کلسترول و انسولین در میان الگوهای مختلف رژیم غذایی مشاهده نشد.

واقعیت این است که کسانیکه از گوشتهای فرآوری شده استفاده می‌کنند در مجموع معمولاً دارای رژیم غذایی ضعیف تری هستند. این موضوع ممکن است توضیح دهد که چرا مطالعات مشاهداتی با آنالیز ضعیف تر، ارتباطی را بین گوشت قرمزفرآوری شده و بیماریهایی مانند بیماری قلبی و دیابت نوع 2 به تصویر کشیده‌اند.

محققان می‌گویند: این یافته‌ها از نتایج مطالعات پیشین که بر کیفیت کلی تغذیه‌ای به عنوان معیاری برای سلامت، به جای مصرف یک غذای خاص یا نوترینت‌های خاص، تاکید دارند، حمایت می‌کند.

به دلیل شواهدی متضادی  که در مورد نقش گوشت قرمز فرآوری شده بر خطر بیماریها وجود دارد، باید در تدوین دستورالعمل‌های سلامت عمومی آتی بر کل الگوی تغذیه‌ای، تمرکز شود. علاوه بر این، تعریف جهانی گوشت‌فراوری شده باید مشخص شود و اصلاحاتی در مواد تشکیل دهنده، نظیر کاهش میزان نمک بعنوان یک استراتژی موثر در بهبود سلامت عمومی برای بهبود کیفیت گوشت‌های قرمز فرآوری شده در نظر گرفته شود. نتایج این تحقیق در مجله‌ی بریتانیایی Nutrition منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/sep/processed-red-meat-may-not-raise-risk-of-type-2-diabetes,-cardiovascular-disease-90071488.html